Suspended: Starita, Brydon and Ford

I Got the first “reactions” online to my latest work, Suspended.
On July 2nd, Claudio Starita, who runs Caffè Fotografico, dedicated this post, in Italian, to my work.

Ogni qualvolta Massimo Cristaldi pubblica un nuovo lavoro non posso fare a meno di parlarne. Perché non ho mai trovato un fotografo così affine a me, così in grado di esprimere me stesso attraverso le sue foto. E poi c’è la curiosità, la voglia di scoprire verso cosa si sia indirizzato questa volta, è un po’ come mi immagino sarebbe stato vivere negli anni sessanta ed attendere il prossimo lavoro dei Beatles, convinti che già con l’attuale abbiano raggiunto il massimo. Così ecco Suspended, una raccolta di scatti effettuati nel corso degli ultimi anni che ritraggono scorci della sua terra, la Sicilia. Distaccandosi, mi verrebbe da dire “ovviamente”, dai soliti cliché, dalle immagini che la ritraggono come bellissima donna amata o stuprata. Sono scatti casuali, di zone amiche, intime. E in effetti quello che ultimamente trovo a chiedermi è proprio dov’è quella sottile linea tra la foto personale e quella universale. Già scrissi qualcosa in proposito, io sono della ferma convinzione che la fotografia intesa come arte sia l’universalizzazione del concetto di foto ricordo. Se una foto ricordo emoziona coloro che hanno vissuto quel momento testimoniato dall’immagine, sarà però indifferente agli altri.

La fotografia artistica non agisce più su quel substrato di esperienze individuali ma va a penetrarlo, scovando una sorta di ricordo ancestrale, condiviso da chiunque in quanto essere umano. Poi ovviamente il sopra citato substrato di esperienze personale non può non influire, coinvolgendo in maniera più o meno profonda gli individui a seconda delle proprie esperienze. Io ad esempio sono un uomo del sud, e trovo sempre forti parallelismi tra la Sicilia e Napoli, e sono magari più coinvolto di un finlandese. Così io credo che Massimo sia partito dal proprio intimo, dai luoghi che gli sono più familiari, e sia riuscito semplicemente a penetrarli ed estrarne quel sentimento di tranquillità e armonia che prescinde dai luoghi stessi.

Tutti fotografano per esigenze personali, sia la fotografia appunto una voglia di fermare il tempo in un determinato istante da voler ricordare, sia il frutto dell’esigenza di comunicare, di affermare la propria identità e di realizzare il proprio essere. Mi piace soffermarmi maggiormente su questi aspetti, credo che Massimo stesso lo preferirebbe, piuttosto che esaltare le geometrie, i colori, le scelte compositive e via dicendo -ad esempio adoro queste tinte pastello che fanno proprio sentire il caldo abbraccio avvolgente del sole siciliano. Preferisco sottolineare come sia tutt’altro che scontato e banale partire dalla necessità di soddisfare un bisogno intimo e personale al riuscire a creare un qualcosa di universale ed autonomo. Autonomo perché nel momento in cui si riesce ad estrapolare l’universalità ne perdiamo anche il controllo, le fotografie finiscono per fluttuare “sospese” ed inafferabili, intangibili, quasi non più immagini della realtà ma di idee, nel senso platonico del termine.

On July 8th, Edward Brydon, who runs the EB Blog, dedicated this post to Suspended and to other works.

Massimo Cristaldi’s photography first came to my notice when his series “Refinery Flocks” was featured as a contender on the Hey Hot Shot blog of the Jen Bekman gallery. I was instantly fascinated with the shapes and forms of the starling flocks as a natural phenomenon. However, as Cristaldi also describes in his statement on the series, it was the interaction between the human made and natural worlds that made me look deeper. The starlings are attracted to the warmth given off by the refinery, so flock flies near the columns and exhausts. In this image, and others in the series, the fluid shapes of the flocks themselves mimic the shapes of invisible steam plumes venting from the refinery. This provides a strong visual reinforcement of the interaction of the two subjects. As the human world continues to expand into the natural environment, we have seen many animal and plant species adapt to the changes and become accustomed to us and our structures. “Refinery Flocks” is another fascinating example of that.
Cristaldi has several other excellent series, including the newly released “Suspended.” This series of photos is different from the majority of his recent work, in which he focused on using dusk or darkness to facilitate his vision. Instead he worked in the scorching heat of day in his native Sicily to create what he calls mindscapes, “images that link inner and outer reality, mind and matter.” For sure he has continued the theme of looking at the evolution of the “fight” between humans and nature as we continue to build and encroach upon the natural world. The fight continues through the passage of time, the changeability of human nature, or the occurrence of natural disasters, like earthquakes. In this series, he has “suspended” the objects, buildings, and landscapes as they are at this point in time. This forces the viewer to starkly examine what is in the present rather than fail to notice the world changing gradually around us.
I am an admirer of Massimo Cristaldi’s work because it challenges us to think about human nature and our roles in the world. Check out his portfolio and blog.

Today, Wayne Ford, who runs a very active blog devoted to Fine Art Photopraphy, dedicated this post to Suspended and other works.

The construction of a bridge in the town of Siculiana stops abruptly, its function remaining unfulfilled; Libertinia lies deserted, its residents long since departed, whilst Poggioreale stands in ruins as a reminder of the 500 people who lost their lives in the 1968 earthquake, which saw 70,000 made homeless; and The Theatre of Pietro Consagra, designed in the 1970s, appears as a concrete exoskeleton in the landscape, awaiting completion.

These are the scenes represented in, Suspended, the latest large-scale work by Massimo Cristaldi, which follow’s his series, Simulacra (2009), in which the photographer explores small-scale religious shrines found along the roadside’s of southern Italy, each depicted at night and from an ‘impersonal middle distance;’ and Insulae, an going series also begun in 2009, which again see’s the Italian photographer working at night, documenting the vast United States Naval housing complexes across southern Italy, which appear as islands of light suspended in the richness and depth of night.

Documentary in nature, Suspended was begun in 2006, taking five years to complete, and explore’s the physical space between the past and the present. In these landscapes Cristaldi attempts ‘to link inner and outer reality, mind and matter,’ in the spaces and places he knows best, turning what he calls his mindscapes, into a physical reality that depicts the current, but also reflects and connects to the past.

I’d like to thank you guys for the time you spent on my website and for the interesting words on my work.

01-The suspended mindscapes of Massimo Cristaldi - wayneford's posterous 02-Feature First Fridays – July 2011 Massimo Cristaldi « [EB]log 03-Massimo Cristaldi – Suspended | Claudio Starita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *